vrijdag 17 februari 2012

De 2de én 3de zomer van de spijkerbroek

Dit boek is het vervolg op '4 vriendinnen, 1 spijkerbroek' en het gaat weer over Bridget, Lena, Carmen en Tibby. De regels van de broek zijn gewoon hetzelfde.

Picture

Het boek begint eigenlijk met dat alles fout is/gaat. De moeder van Carmen krijgt een vriendje en in Carmens ogen voelt haar moeder zich weer iemand van 17.
Bridget voetbalt niet meer sinds ongeveer de vorige zomer, ze is daardoor erg aangekomen en ze heeft haar haar bruin geverfd. Ze komt erachter dat haar vader alle brieven van haar oma (van haar moeders kant, haar moeder is overleden) heeft gestuurd, heeft verstopt voor Bridget en haar tweelingbroer. Ze gaat naar haar geboorteplaats en ontdekt allerlei dingen over haar verleden en haar moeder.
Lena heeft het vlak voor de vakantie uitgemaakt met Kostos, ze vond namelijk dat de afstand tussen hen te groot was om iets met elkaar te hebben. Eigenlijk mist ze hem nog wel heel erg en wil ze eigenlijk bij hem terug. Ook heeft ze voor die zomer haar rijbewijs gehaald.
Tibby gaat een filmcursus doen en daar leert ze twee mensen kennen: Alex en Maura. Ze vind ze eigenlijk best aardig.
Maar vind ze ze aan het einde nog steeds aardig en hoe verloopt het met de andere? Daarvoor moet je het boek zelf maar lezen!

ik geef dit boek een 7.5, ik vind het namelijk iets minder leuk dan het eerste deel (dat is meestal zo) en ook hier vind ik het verwarrend, maar minder dan het eerste deel.

+ het is erg leuk (voor meiden)
+ komen dingen in die ik (en waarschijnlijk jullie ook) leuk vinden interesseren!
+ het zijn 4 hele verschillende types
+ leuke brieven
+ leuke zinnetjes tussendoor
+ van die zinnetjes kan je nog best wel wat leren

- verwarrend
- het duurde erg lang voordat het eindelijk een beetje goed ging
- het einde van Lena en Kostos

x Floor

Hee,

Niet alleen Floor heeft in de serie van de Spijkerbroek gelezen, ik ook! Ik had deel 1 en 2 al gelezen en nu heb ik deel 3 uit.

Picture

Het is de zomer voordat de 4 vriendinnen naar de universiteit gaan, elk naar een ander. Ook deze zomer sturen ze elkaar de spijkerbroek door.

Bridget gaat weer naar het voetbal kamp waar ze 2 jaar geleden was, maar dit keer als begeleider. Tot haar grote schrik is Erik ook een begeleider en moeten ze erg vaak samen werken.

Tibby krijgt een relatie met Brain en haar zusje krijgt een zwaar ongeluk. Ook moet ze de moeder van Carmen helpen bij de bevalling.

Carmen ontdekt dat haar moeder zwanger is en uitgerekend is als zij net het huis heeft verlaten. Ze denkt dat ze vergeten gaat worden en de baby haar plaats in neemt. Ook past ze op Valia, de oma van Lena, en ontmoet Win in het ziekenhuis. Samen proberen ze er er voor te zorgen dat David op tijd bij de bevalling kan zijn.

Lena zit op een tekencursus maar moet er van haar vader plotseling af en kan, door haar vader, opeens niet meer naar de kunstacademie, maar daar steekt ze een stokje voor.

Van dit deel is nog geen film gemaakt, van deel 1 en 2 wel.

Ik vind het een leuke boekenserie en dit boek moet je ook echt lezen.

Mijn favoriete verhaallijn was dat van Bridget en daarna die van Carmen (en Win). Het verhaal rondom Lena vond ik af en toe een beetje saai en die van Tibby was een beetje gek.

Het minpunt van dit boek is wel dat je soms echt geen flauw idee hebt bij welk personage je zit, dat had ik bij de andere 2 delen niet.

De quote's waren ook dit keer soms erg grappig! Kijk voor een paar leuke op onze tumblr:

Ik ben ondertussen begonnen in deel 4, maar het zal nog wel even duren voordat daar een post over komt, denk ik. Voor die tijd heb je in ieder geval veel te doen, namelijk deze serie lezen! (:

x Emma

Geen opmerkingen:

Een reactie posten